Katinka900 » Specials » Gedragsbeinvloeding

Hoe wij onbewust beïnvloed worden

Hoe wij onbewust beïnvloed worden De hele dag staan we bloot aan zaken die ons handelen en ons functioneren onbewust beïnvloeden. Soms zijn dit neveneffecten van bepaalde activiteiten die we ondernemen, soms ook worden we gemanipuleerd door onze omgeving omdat deze omgeving bepaald gedrag wil uitlokken. Ook producten (met name gadgets) worden steeds meer ontworpen om bij te dragen aan ons welbevinden en zo ontworpen dat ze ons stimuleren om ze te gebruiken. Van alle keuzes die wij in de loop van de dag maken, wordt ongeveer negentig procent onbewust gemaakt.

Nudging

Bewust anderen beïnvloeden wordt nudging genoemd. Nudging wordt op allerlei manieren ingezet. We gebruiken het in de opvoeding en het onderwijs om kinderen tot waardevolle volwassenen te laten opgroeien. Daarnaast wordt het ook op ethisch minder fraaie manieren gebruikt. Mensen worden beïnvloed om meer te kopen (marketingpsychologie), of door de overheid met voorlichting, campagnes of symbolen op verpakkingsmateriaal om hun gedrag te beïnvloeden, een voorbeeld hiervan is het stimuleren van milieubewustzijn. Hoe nobel het doel van deze overheidscampagnes ook mag zijn, het is voor veel mensen een minder prettig idee dat ze op deze wijze gemanipuleerd worden.

Stimulering van de hersenen

Wanneer je bezig bent met een bepaalde activiteit, kan dit onverwachtse gevolgen hebben voor de activiteit in de hersen. Het ene gebied kan het andere gebied activeren, zonder dat dit de bedoeling was.

Een voorbeeld hiervan is het bespelen van een muziekinstrument. Door het bespelen van een muziekinstrument, verminderen dyslexieklachten. Muziek spelen heeft dus invloed op onze taalvaardigheid.
Door voldoende te beweging stimuleer je de prefrontale cortex, waardoor je beter wordt in plannen. Beweging heeft dus invloed op ons organisatietalent.

Dit zijn twee voorbeelden van onverwachtse beïnvloeding, veroorzaakt door activiteiten die niet in directe relatie staan met het effect.

Conversie-optimalisatie

Websites maken gebruik van conversie-optimalisatie om lezers zoveel mogelijk te boeien en op deze wijze te stimuleren door te lezen. Wij worden beïnvloed door lettertypes, kleuren, contract, pagina-opbouw enz. Teksten worden positief beoordeeld wanneer ze makkelijk te lezen zijn. De tekst moet duidelijk zijn, niet te klein en goed worden verdeeld over de pagina met veel witregels en tussenkopjes.
Neuropsychologie, een onontdekt gebied

Neuropsychologie, een onontdekt gebied

De wetenschap betreffende neuropsychologie staat nog in de kinderschoenen en dat hebben we voornamelijk te danken aan het feit dat je lange tijd niet mocht zeggen dat afwijkend gedrag aangeboren is en…
Engineering psychologie: interactie mens en technologie

Engineering psychologie: interactie mens en technologie

Technologie is overal om ons heen en roept door de enorme aanwezigheid ook een aantal vragen op. Zo vragen ouders zich vaak af aan hoeveel technologie ze hun kinderen veilig bloot kunnen stellen. Fabr…
Marketingpsychologie: hoe de klant verleid wordt tot aankoop

Marketingpsychologie: hoe de klant verleid wordt tot aankoop

De hele dag door worden mensen gemanipuleerd, zonder dat ze dit merken. In winkels probeert men je te verleiden om een bepaald product te kopen met een uitgekiende marketingstrategie. Ook door het ged…
Gepubliceerd door Katinka900 op 12-05-2017. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ElisaRiva, Pixabay
  • http://witcommunicatie.nl/het-bewust-beinvloeden-van-onbewust-gedrag/
  • http://leefstijlcoachwageningen.nl/wp-content/uploads/2012/06/Hersenen-en-bewegen-folder.pdf
  • https://www.guapa.nl/wat-is-conversie-optimalisatie/